dinsdag 8 januari 2013

Solidariteit.

Ik kan geen begrip/respect op brengen voor mensen die zichzelf in een hoekje laten drukken en bang zijn hun mening te uiten maar intussen wel anderen voor hun karretje proberen te spannen en daardoor zelf buiten schot blijven en doen alsof hun neus bloed op het moment suprême.

Doet me denken aan een verhaal dat mijn vader vroeger vertelde.
Rond kerst ergens in de jaren 60 was hij werkzaam op een van de eilanden, in de bouw of zoiets. Iedereen mopperde dat er met kerst doorgewerkt moest worden terwijl was beloofd dat de werknemers vrij zouden krijgen om de kerst thuis door te brengen.
Dus werd er unaniem besloten dat ze zouden weigeren te werken om zo de kerst met hun gezin door te kunnen  brengen.

¨Doe jij het woord maar Dicky wij staan achter je ¨
zo werd er gezegd .

Dus tijdens de bijeenkomst met de baas deed mijn vader het woord namens het personeel.

Dit viel niet in goede aarde en de baas dreigde degenen die niet wilden werken te ontslaan, en je voelt hem al aankomen, er was geen mens die achter mijn vader stond.
En wat deed die kei van een vader van mij? Hij pakte zijn plunjezak stopte zijn spullen erin, stapte op de boot naar het vaste land en bracht de kerst door met zijn vrouw en kinderen.
Ik had een vader die recht door zee was, goudeerlijk en beslist niet tegen onrecht en meelopers kon.
Hij had zijn mening en principes en week daar niet van af.


Je snapt dus wel wat ons vroeger is bijgebracht, opkomen voor je mening en je rechten, je bent niet meer maar beslist ook niet minder dan een ander. 

Tja en wij Mengelmoesjes zijn koppig

zaterdag 5 januari 2013

Engeltje.

Het werd tijd om de kerstboom af te tuigen, dat schijnt te moeten voor
6 januari, vraag me niet waarom maar het schijnt een traditie te zijn dat de boom er na driekoningen niet meer mag staan.

Aangezien ik al een paar dagen grieperig en snotterig thuis doorbreng en manlief weg was met een vriend besloot ik om toch maar eens te beginnen aan de klus.
Af tuigen is nooit zo leuk als op tuigen, het is zo definitief het afscheid van het oude jaar en het begin van een nieuw.

Het oude jaar is voor ons niet gemakkelijk geweest, mijn man had op het eind van het jaar 2011 net een zware whipple operatie ondergaan en 2012 ging van start met het vooruitzicht op een half jaar chemotherapie. Een jaar van veel spanningen en onzekerheid, huilen en elkaar moed inspreken.
Een jaar waarin het besef dat alles wat je altijd zo gewoon vond  helemaal niet zo gewoon was.
Ineens hoor je van allemaal mensen dat die man om de hoek en die vrouw met die kleine kinderen ¨het¨ ook
heeft, het woord uitspreken kunnen of durven ze niet.
Er zijn mensen die je ontlopen en je niet meer recht in de ogen durven kijken, er zijn vrienden die het gigantisch af laten weten en er zijn die lieve mensen die proberen een steun voor je te zijn en je op te beuren.
En nu zijn we dan in het jaar 2013 beland waarvan we niet weten wat het ons gaat brengen, de onzekerheid blijft en daar moeten we mee om leren gaan.
We beseffen dat Mike bij de gelukkigen hoort die het eerste jaar na de diagnose overleeft hebben.
Heel veel om dus dankbaar voor te zijn.
Vlak voor kerst kreeg ik van een lieve collega die afscheid nam op het werk een engeltje met het verzoek om deze in de kerstboom te hangen zodat ik nog eens aan haar kon denken. Het engeltje is de laatste versiering die in de doos met kerstspulletjes wordt opgeborgen.
De boom zag er ineens erg kaal en saai uit zonder al die mooie versieringen.

We hopen dat er in 2013 een engeltje op de schouder van Mike mag komen zitten en dat we als gezin eind dit jaar kerst weer opnieuw bij elkaar mogen zijn, want we weten inmiddels dat niets in dit leven zeker is en dat je dankbaar moet zijn voor elke gegeven dag.

donderdag 3 januari 2013

KERSTMIS en het oude kerstmannetje.

Kerstmis anno 1965.

De kerstboom staat in de hoek van onze kleine huiskamer, vlak voor het raam.
Mijn vader zit op zijn knieën en is bezig met een snoer lampjes dat het niet doet. Een voor een draait hij ze aan, totdat er ineens een zee van lichtjes brandt. Groen, geel, blauw, we staan er ademloos naar te kijken.
Intussen heeft mijn moeder de doosjes met kerstballen opengemaakt en mijn zusje en ik mogen ze in de kerstboom hangen. Heel voorzichtig pakken we het zilveren vogeltje met de prachtige verenstaart, het visje met zijn gele vinnen en het oude kerstmannetje dat een ereplaatsje krijgt. Mijn moeder hangt het engelenhaar in de boom, heel precies bekleedt ze de lichtjes. Mijn zusje en en ik rennen naar buiten om te zien hoe de boom voor het raam eruitziet en we weten allebei heel zeker dat niemand in de straat zo'n mooie kerstboom heeft.

Kerstmis anno 2006.

Mijn man hangt de gekleurde lichtjes in de boom. Voorzichtig pak ik de versieringen uit de doosjes en de kinderen hangen ze op. Het oude kerstmannetje krijg een ereplekje. We hebben geen engelenhaar, want het lukt me nooit om het zo sprookjesachtig op te hangen als mijn moeder dat deed. Als de boom klaar is, loop ik naar buiten om te zien hoe hij glinstert voor het raam. Maar iets van de glans lijkt verloren, iets van de blijdschap die ik altijd voelde met kerst is verdwenen. Mijn vader en moeder leven niet meer en begin 2004 is mijn zusje overleden aan kanker. Maar als ik mijn ogen sluit, zie ik mijn vader weer, die de lampjes aandraait, mijn moeder die ze bedekt met engelenhaar en ik zie mijn zusje met de schittering van de lichtjes in haar ogen. En even voel ik weer de warmte en liefde die er altijd was in het huis waar ik ben opgegroeid.

donderdag 29 november 2012

Mrs. Mengelmoes is boos op zichzelf maar toch ook een beetje verdrietig.



Ken je mijn blog nog over Rijlessen voor het oudje?
Mrs. Mengelmoes  raakt zo ´n beetje aardig gefrustreerd door diezelfde rijlessen.
Waarom?
Nou ik begin toch echt te geloven dat het waar is wat ze elke keer vertellen, je bent te oud voor dit soort gekkigheid, dat had je met je 18e moeten doen, hoe lang denk je hier nog van te kunnen genieten?

Het lijkt wel of ik  stil sta in mijn vooruitgang en daar baal ik wel heel erg van.
In plaats dat de curve omhoog loopt, loopt hij bij mij naar beneden , met andere woorden ik ga steeds minder rijden en dat frustreert behoorlijk.
Ik heb een fijne instructrice dus daar zal het hem niet aan liggen toch....?

Ik heb het dus schijnbaar niet echt in mijn vingers en het lukt me gewoon niet om na ruim 30 lessen (VAN 2 UREN) over dit dode punt heen te komen.
Wat doe ik dan verkeerd? Ik kan het je echt niet vertellen want ik weet voor mezelf dat ik het heus wel kan. Soms denk ik zet me maar alleen in die Honda en ik rijd hem zo naar Parijs :-)
Maar ja zo gek is ze natuurlijk niet, ik wordt er al met al niet vrolijker van en mijn bankrekening nog minder.
Is natuurlijk ook niet niks 2 uurtjes rijden en bijna 90 euries lichter in je portomoniks, zuccccht.

Opgeven is ook geen optie dus ik ploeter maar door in de hoop dat ik het op de een of andere manier toch nog een beetje onder de knie krijg.

Ik hoop dat het niet zo´n klucht wordt als bij die engelsman die al 22 x is gezakt voor zijn praktijkexamen.


vrijdag 16 november 2012

Voor jou

Ik hou van je om al die kleine dingen die je doet
Je arm om me heen in bed als we slapen
Je warme lijf dicht tegen me aan
Het veilige gevoel dat je me geeft
Plotseling even die aai over mijn voorhoofd 
die onverwachte kus
Je stem als je roept  dat de tosti´s klaar zijn en of ik ook  uit bed kom
Je aandacht en  je liefde voor mij en de kinderen

De kalmte waarmee je alles doet,  je  warme stem 
en zoveel meer
 

Ja, ik hou van je mijn liefste om al die kleine dingen die zo groot zijn.

dinsdag 13 november 2012

NANNE

Het moet een tuin zijn vol met bloemen
een zee van kleuren en van pracht
de zonneschijn zou helder schijnen
je steeds verwarmen met zijn kracht
je hart zou er voor altijd gloeien van liefde die je er overal voelt
en de rivieren rijkelijk vloeien zoals men met een paradijs bedoelt.
 
En jij? Ik zie je daar wel lopen 
rechtop en krachtig met sterke pas
ik zie je duidelijk in mijn dromen met jopper en met blauwe muts
precies zoals je was
Ik moet nog heel veel aan je denken
maar weet dat je gelukkig bent
Want wat kan iemand anders wezen
die het beloofde land nu kent?

Ja, het is een tuin vol met bloemen 

een zee van kleuren en van pracht
en de zon schijnt zijn warme stralen
schitterend en uit volle macht
en iedereen mag zich hier komen warmen 
als hij verdrietig is of moe
want er zijn altijd een paar liefdevolle armen
die sluiten zich heel zachtjes om je toe. 

Ter herinnering aan Nanne 



 

dinsdag 16 oktober 2012

Wonderboom


Ik had een prachtige Catalpa boom bij me in de tuin staan.
Het was onze vrijheidsboom, geplant op 5 mei jaren terug.
Van een  iel stammetje met een paar takjes groeide de boom in een paar jaar tijd uit tot een pracht van een boom met een kroon van vele takken waaraan prachtig gevormde bladeren groeiden.
Onder de boom vonden in de loop der jaren vele plantjes en bloemen een schaduwrijk plekje waar ze tot hun volle pracht uit konden groeien en bloeien. De musjes vonden er een beschut plekje om uit te rusten. De boom had iets mysterieus zoals hij daar stond.
De zon probeerde door het volle bladerdak door te dringen en af en toe lukte dat met een klein zonnestraaltje wat een sprookjesachtig effect gaf als je omhoog keek in de kruin.
We waren trots op onze boom, de mensen die langsliepen bleven staan en zeiden `wat is hij prachtig`.


2011
Het was oktober en het weer was bar en boos, het stormde en de regen kwam met bakken uit de lucht.
Onze boom die al zoveel stormen had doorstaan zwiepte heen en weer op zijn stam. Je hoorde hem als het ware kreunen onder zijn kruin van zware bladeren. Ik keek uit mijn raam en maakte me zorgen.
Hadden we hem toch wat moeten beschermen door hem eerder te snoeien zodat hij zijn last wat beter zou kunnen dragen?
De hele dag  bleef het erbarmelijk weer en ik blikte af en toe angstig naar buiten.
Plotseling gebeurde het, dat waar ik zo bang voor was, met een enorm geluid brak er een stuk van de kruin.
De ravage was onvoorstelbaar.
Terwijl wij nog met open mond naar buiten staarden was er weer een enorm krakend geluid en weer stortte er een deel van de kruin in.
Mijn tuintje was veranderd in een wirwar van gebroken takken en bladeren.

De volgende dag werd de gehavende catalpa  gesnoeid en het was triest om te zien hoe deze majesteuze boom er  nu bij stond.

Hij had een enorm grote wond vlak op de ent plaats een beroerder plek kon je niet treffen, het zou moeilijk worden om de boom het volgende seizoen weer bloeiend te krijgen.

Mijn man snoeide de boom tot vlak boven de entplaats af, we hadden geen keus we moesten wel.
Het was zo triest om te zien, daar stond onze majestueuze boom ontdaan van alle allure en mystiek.
Een hoopje ellende, we kunnen hem er beter uithalen en iets nieuw planten zeiden we tegen elkaar maar eigenlijk wisten we beiden dat we dat niet wilden.
We zien wel hoe hij het volgend jaar gaat doen met een beetje geluk bot hij weer uit zeiden we.
De hele winter stond de boom er treurig bij.

Juli 2012.


Er zouden nu toch echt wel wat scheuten zichtbaar moeten zijn zei mijn man, de kruin bleef echter akelig kaal.

Dit gaat niet meer lukken zeiden we tegen elkaar dit is een verloren zaak.
En toch we konden de beslissing niet nemen de boom te kappen.
Op een zomerdag zagen we ineens scheutjes op de stam verschijnen, he ??? die horen daar helemaal niet, jullie moeten naar boven naar de kruin en we sneden de scheutjes er af.
Maar ze bleven maar komen en omdat de kruin geen enkel teken van leven meer gaf lieten we het maar gebeuren.
De gehavende catalpa groeide en bloeide opeens vanuit alle kanten van de stam, binnen een korte periode hadden we een catalpa die trots zijn takken vanuit de stam showde en het leek alsof hij zei
´jullie hadden de hoop op gegeven, geloofden er niet meer in, maar zie hier sta ik weliswaar  gehavend en niet meer als vanouds maar ik ben er nog. Ik draag mijn littekens en ik heb laten zien dat ik me niet overgeef zonder een gevecht.
Het was moeilijk en soms dacht ik zelf ook , ik kan niet meer het kost zoveel energie,maar het is me gelukt.
Ik ben dan wel niet meer de boom die ik was, ik heb geleden en geweend om het verlies van mijn kruin, maar ik ben sterker dan voorheen uit de strijd gekomen en hoewel ik weet dat ik nooit meer de oude zal zijn ben ik blij dat ik er mag zijn zoals ik nu ben en dat ik leef¨

DE BOOM HEEFT ONS GELEERD:

BLIJF ALTIJD GELOVEN EN HOPEN OOK AL LIJKT ALLES UITZICHTLOOS.
SOMS GEBEURD ER EEN WONDER TERWIJL JE HET NIET HAD VERWACHT.
HOOP HOUD ONS OP DE BEEN, ZODRA WE DAT LOSLATEN ZIJN WE VERLOREN EN GEVEN WE OP.
BLIJF GELOVEN BLIJF HOPEN OP DAT ENE WONDER.
GOD IS LIEFDE.